Stefan van der Heijden Ontwerpt

De visie van de ontwerper

Wat er niet is moet je creëren

Samen met elektro-technisch deskundige Michel Schrijvers ben ik mede-oprichter en eigenaar van het merk FILLIE. Ik ben verantwoordelijk voor het product ontwerp en de marketingmiddelen. Schrijvers neemt de techniek en de verkoop voor zijn rekening. We hebben de handen in 2012 ineen geslagen en zijn na een periode van concepting, designing, engineering en prototyping, in oktober 2015 gestart met de productie van de FILLIE Privé Collectie. Stefan van der Heijden: “Aanleiding was het gesprek met Michel over zijn zoektocht naar een laadpaal voor zijn mooie woning. Hij vond alleen van die groene plastic bakken. Dat deed me denken aan de jaren ’80, waar er plotseling hele wijken vol stonden met van die donkergroene plastic brievenbussen van ontwerper Friso Kramer. Gelukkig zijn ze uit het straatbeeld verdwenen en veelal vervangen door mooie design objecten. En “Wat er niet is moet je creëren!”, aldus mijn grote designheld Massimo Vignelli.” Fillie is het resultaat.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

De design visie

Na een grondig marktonderzoek concludeer ik dat er grofweg 2 soorten aanbieders zijn. De eerste groep wordt ontwikkeld vanuit de techniek door elektronica fabrikanten. Als er een werkend prototype ligt wordt er vervolgens een kastje omheen gebouwd. De uitstraling laat hierdoor te wensen over. De tweede groep zijn de autofabrikanten die een ontwerp maken dat perfect aansluit bij het ontwerp van de auto. Die zien er vaak al wat fraaier uit, maar zijn aan vervanging toe als de eigenaar aan een andere auto toe is. Zowel qua uiterlijk / merk als qua capaciteit zal de lader geen lang leven hebben.”

 

Geen wegwerpproduct, maar een sierraad voor de woning

Ik ontwerp een product als sierraad voor de woning met de zwaarst mogelijke capaciteit. Op deze manier produceren we een product dat een leven lang meegaat. Net zoals de Philips radio’s en Miele wasmachines van vroeger. Dát is de kwaliteit die we in de hedendaagse wegwerpmaatschappij nodig hebben. Om de juiste inspiratie te vinden gaan we – als verkapt familie-uitje – een dagje naar het Red Dot Design museum in Essen, Duitsland. Grappig om te ervaren dat je plots overal een paal in ziet.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Sfeervolle verlichting

Wat me opvalt aan de bestaande laadpalen is de afgrijselijke manier van schreeuwen om aandacht door LED-verlichting. Ontzettend fel, in alle kleuren en vooral heel veel, waardoor menig kermisklant er nog jaloers op zou kunnen worden. Dat wil je toch niet op de oprit van jouw woning die je onlangs hebt voorzien van sfeervolle Domotica tuinverlichting? We stoppen er verlichting in van het merk AMMANU. Deze is traploos instelbaar in kleur en intensiteit. En hierdoor kunnen we het licht aanpassen aan  bestaande buitenverlichting. We kiezen voor indirect licht door van beneden naar boven in een kap te schijnen. Het spel van reflectie, slagschaduw en strijklicht zorgt voor een esthetische en functionele verlichting.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Aluminium blokkendoos

Door mijn inmiddels opgedane aversie tegen de plastic bakken kies ik uitsluitend voor eerlijke, duurzame materialen. De kern wordt gemaakt van geanodiseerd lichtgewicht aluminium. De productiemethode is vergelijkbaar met die van een Macbook Pro. We starten met een massief blok en frezen daar de vormen van de elektronica componenten uit. Op deze manier is het assembleren vergelijkbaar met de welbekende blokkendoos van vroeger. Het frame is voorzien van een weer- en stootbestendige coating die ook voor antislip doeleinden in de luxe jachtindustrie gebruikt wordt. Door de toevoeging van de kleine korrel in de coating ontstaat er een mooie matzwarte uitstraling.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Componenten minimaliseren

Als je de markt verkent kom je al snel tot de conclusie dat iedereen dezelfde componenten gebruikt. De stekkerdoos komt van toeleverancier Phoenix of Mennekes. Hoewel deze plastic puisten verkleuren en scheuren door de zon is dit toch de standaard. Daar kan ik geen genoegen mee nemen. Het ontwerp van FILLIE is tijdloos en minimalistisch. Minimalistisch betekent automatisch: minder onderdelen. Om dit te bereiken is onder meer de stekkerdoos, de drukknop en het LED-indicatielampje naadloos met elkaar geïntegreerd. In plaats van drie losse objecten vormen ze nu samen één geheel. Verfijning zit in details; ook het klepje van de wandcontactdoos bestaat uit een dun aluminium eigen ontwerp.

 

De bestaande elektronica componenten voldoen niet

Ook de niet zichtbare componenten zoals bijvoorbeeld de printplaat wordt veelal bij groothandels ingekocht. Als je alle componenten inkoopt en bij elkaar legt kom je snel tot de conclusie dat het niet in de elegante slanke FILLIE gaat passen. Op dat moment zijn er twee optie’s. Het ontwerp aanpassen. Of de componenten kleiner maken. Omdat FILLIE ontwikkeld is vanuit mijn design visie is de keuze snel gemaakt. We gaan zelf hard- & software ontwikkelen…

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Een modulair systeem

De ligging van de woning en het aansluitpunt op de auto zijn factoren die van invloed zijn bij de juiste keuze. Met een inbouw, opbouw en stand alone is er voor iedere woning een oplossing. Doordat alle elektronica in de CORE is verwerkt hebben we het voordeel van een modulair systeem.

Meer info op over de collectie: https://www.fillie.nl/snelle-laadpaal-voor-thuis/

Stefan van der Heijden Ontwerpt

FILLIE CORE

Een (inbouw) model om FILLIE naadloos in uw woning te integreren. De CORE is vooral interessant bij nieuwbouw. De architect kan de nodige voorzieningen al in de ontwerpfase meenemen.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

FILLIE WALL

WALL is het (opbouw) wandmodel van FILLIE. Geschikt voor bestaande woningen waarbij de stroomtoevoer via de gevel te realiseren is.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

FILLIE FLOOR

FLOOR is het stand alone vloermodel van FILLIE. Dit model is geschikt voor ieder type woning. De FLOOR wordt vrijstaand geplaatst, waardoor de stroomtoevoer via de grond van de meterkast naar FILLIE wordt gebracht.

De cirkel is rond

Na de inspiratie die in 2012 is opgedaan in het Red Dot Design Museum staat mijn eigen product er in 2016 gewoon tussen! De ontwerpvisie heeft geresulteerd in het winnen van de Red Dot Design Award ‘Product Design 2016’. De award is alom bekend onder ontwerpers vanwege het internationale karakter en het aanzien van deze prijs. Voor het brede publiek is dit het best te vergelijken met het winnen van een Oscar voor een acteur. Stefan van der Heijden: “Het grootste compliment dat je kan krijgen als de 41-koppige internationale jury jouw ontwerp eruit pikt en je letterlijk naast de ontwerpers van bijvoorbeeld Ferrari, Nike en Philips komt te staan.”

Meer info op: https://www.fillie.nl/red-dot-award-winning-design/

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Mix-and-Match met stijlvolle kleurencombinaties

Om de huidige FILLIE PRIVÉ COLLECTIE nóg beter bij de woning te laten aansluiten, presenteer ik een stijlvol kleurenpalet. Met dit Mix and match-concept stel je je eigen FILLIE volledig zelf samen. Voor zowel de geanodiseerde als de gecoate delen kun je kiezen uit 8 stijlvolle kleuren. In totaal dus 64 uitgebalanceerde kleurencombinaties. Hoogstpersoonlijk!

 

Meer info: https://www.fillie.nl/fillie-persoonlijk-collectie/

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Beurzen

De doelgroep voor FILLIE is klein. Om deze niche markt te bereiken kiezen we zorgvuldig de events en beurzen uit. Masters of LXRY Event (Voorheen Miljonair Fair) is een goed voorbeeld van een succesvol evenement. Maar ook bij kleinere business events als het Issue Event en Mr. & Mrs. Mondain komt FILLIE bij de potentiële doelgroep onder de aandacht. Ik ontwerp de beursstand met dezelfde visie als de FILLIE. Ik gebruik uitsluitend eerlijke en duurzame materialen. In dit geval veelal hout en beton.

Stefan van der Heijden Ontwerpt
Stefan van der Heijden Ontwerpt
Stefan van der Heijden Ontwerpt

Evenementen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Er zijn tal van initiatieven die elektrisch rijden onder de aandacht brengen. FILLIE is trots de rijders van de EV Trophy op het hoofdkantoor te mogen ontvangen tijdens de befaamde trip van Copenhagen naar Monaco.

Lees meer: https://www.fillie.nl/ev-trophy-2017/ 

Stefan van der Heijden Ontwerpt

E-Rally

FILLIE steunt de vierde editie van de E-Rally. Een stichting die is opgericht ter bevordering van rijden met volledig elektrische auto’s.

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Formula-E in Berlijn

Het gehele FILLIE Team vertoefde een weekend in Berlijn om de elektrische variant van de (nu nog) veel bekendere Formule 1 te zien; De Formula-E. Maar let op! Deze variant zal de Formule 1 gaan vervangen. Het is alleen de vraag wanneer…

Stefan van der Heijden Ontwerpt

Marketing- & salestools

Geïnspireerd geraakt en zin in een samenwerking?